Miksi en näe kovin usein mainoksen päähenkilönä tervettä, hyvin toimeentulevaa, perheellistä, tummaihoista henkilöä?

Screen Shot 2020-12-03 at 11.24.14.png

Millaista on hyvä ja oikeanlainen mainostus?

Markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Markkinoinnissa on otettava huomioon yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla. Markkinoinnissa on noudatettava hyvää liiketapaa. Markkinointi ei saa heikentää yleisön luottamusta. Lainvastainen menettely ei siis milloinkaan voi olla hyvän mainostus tavan mukaista. Ja toisaalta vaikka markkinointi olisi lainmukaista, se ei välttämättä tarkoita sitä, että se olisi eettisesti hyväksyttävää. Edellä mainittujen syiden vuoksi markkinoijien samoin kuin muiden vastuutahojen tulee varmistaa, että niiden menettely on lain, muun sääntelyn ja näiden markkinointisääntöjen mukaista.

Tänään haluan keskittyä puhumaan ja pohtimaan sitä millaisessa asemassa esim. tummaihoinen henkilö esitetään usein mainoksissa, antaa esimerkin siitä ja miettiä mitä asialle voisi tehdä.

Miksi en näe kovin usein mainoksen päähenkilönä tervettä, hyvin toimeentulevaa, perheellistä, tummaihoista henkilöä? Miksi Suomalaisessa mainoksessa ei voi esiintyä kenen näköinen vain? Onko valkoinen parempi kuin tumma? Miksi kun googlaan sanan “menestynyt” näen vain valkoisten henkilöiden kuvia? Nämä ovat kysymyksiä mitä pohdin pienenä, koska mainokset saivat minut ajattelemaan että minunlaiseni ei voisi koskaan menestyä ja päästä esimerkiksi mainokseen ihonvärini takia.

Usein näet esim. tv:ssä mainosten pääosissa vain valkoisia henkilöitä jotka ovat suunnilleen tietyn ikäisiä ja kaikki muistuttavat toisiaan jollain tapaa mainoksissa. Entä tummaihoinen? Usein kun tummaihoinen on mainoksessa (jota ei tapahdu usein) niin hänet on esitetty jollain tavalla köyhempänä, epäonnellisena, työläisenä, eläimellistettynä tmv. Kun mainoksessa esitetään Afrikkaa se esitetään yleensä aina köyhien ja nälkää näkevien lasten kautta, mitä myös Afrikassa todellakin esiintyy, mutta se ei ole Afrikka kokonaan eikä edes puoliksi.

Screen Shot 2020-12-03 at 11.26.27.png

Coolest monkey in the jungle

Yksi esimerkki siitä kun tummaihoinen taas kerran eläimellistetään: "coolest monkey in the jungle", tuleeko sinulle tästä lauseesta mitään mieleen? Minulle tulee siitä mieleen se, kun vaatekauppa H&M mainosti paitaa jossa on tämä kyseinen teksti ja laittoivat malliksi pienen tummaihoisen pojan. Tuo ei ole sattumaa, vaan juuri sitä mistä puhuin aikasemmin eli sitä kun tummaihoista esitetään alempiarvoisena esim. eläimellistetään. Kun me kaikkihan tiedämme, että tummaihoisia on iät ja ajat verrattu eläimiin kuten apinaan ja gorillaan, niin jos oli tarpeellista tehdä paita kyseisellä tekstillä niin miksi mallina ei voinut olla valkoinen poika tai tyttö? Tuo ei ollut sattumaa vaan tietoista ihmisen alentamista ja avointa rasismia, joka oli päässyt läpi monista tahoista ennen julkaisua nettiin, jonka jälkeen tämä aiheutti ison kohun ja H&M pyysi anteeksi vasta kun olivat saaneet kuulla kunniansa syystäkin ja ihmiset alkoivat boikotoida kyseistä vaatekauppaa.

Vaikka nykyään mainoksissa joskus näkyy ihmisiä eri taustoista niin tuntuu, että se olisi tullut trendin mukana tai pakosta. Ihmiset pelkäävät rasistiksi leimatuksi tulemista joten tekevät mitä trendit käskevät, jolloin moninaisuus ei vaikuta aidolta vaan pakotetulta.

SEMAHAL ÅSENBRYGG ON 19 VUOTIAS JA PIAN MERKONOMIKSI VALMISTUNUT NUORI NAINEN. HÄN ON ETHIOPIASTA ALUNPERIN KOTOISIN JA SIELLÄ SYNTYNYT. SEMAHAL ON ERITTÄIN KIINNOSTUNUT YHTEISKUNTA ASIOISTA RASISMIN KANNALTA JA VIETTÄÄ AIKAANSA USEIN POHTIMASSA JA …

SEMAHAL ÅSENBRYGG ON 19 VUOTIAS JA PIAN MERKONOMIKSI VALMISTUNUT NUORI NAINEN. HÄN ON ETHIOPIASTA ALUNPERIN KOTOISIN JA SIELLÄ SYNTYNYT. SEMAHAL ON ERITTÄIN KIINNOSTUNUT YHTEISKUNTA ASIOISTA RASISMIN KANNALTA JA VIETTÄÄ AIKAANSA USEIN POHTIMASSA JA KESKUSTELEMASSA NÄISTÄ ASIOISTA SOSIAALISESSA MEDIASSA.

Mitä asialle voisi tehdä?

Minun mielestäni jos mainostavat tahot olisivat ihan työntekijöistä johtoon asti moninaisempia eli eri taustoista, kulttuureista ja eri värisiä olisi ehkä mainosten lopputuloskin sitä samaa ja se olisi aidosti heidän halustaan ja heistä kiinni, eikä siitä mitä maailma heiltä odottaa ja mikä on tällä hetkellä trendinä. Vaikka trendeillä mainoksessa on väliä, niin se miten trendin kuuluisi näkyä on siinä tuotteessa tai asiassa jota mainostetaan, ei siinä minkälaiset ihmiset mainoksessa esintyy, koska ihonväri ei ole väliaikaista kuten trendit, eikä se ole trendi että kaiken väriset saisivat mahdollisuuden menestyä tai päästä esimerkiksi isojen mainosten pääosiin.

Tästä aiheesta myös väitellään todella paljon ja aihetta vähätellään ja pyydetään jatkuvasti perusteluja aiheesta, että miksi se on muka huono asia ja rasismia jne, mutta minun vinkkini jatkuvasti kysyville on itse oppia aiheesta esim. netin tai verkkokurssien kautta ja siihen minulla on antaa yksi suositus:

Tälläinen verkkokurssi kuin Antirasismin 101. Se käsittelee tätä aihetta, mutta myös koko rasismi käsitettä laajasti Suomen olosuhteissa ja on suunnattu kaikille, jotka eivät tiedä välttämättä asiasta paljon tai tarpeeksi, mutta myös meille joille aihe on jo erittäin tuttu. Toivoisin että oot kiinnostunut aiheesta ja haluaisit aktiivisesti oppia lisää esim. tämän verkkokurssin kautta. Linkki verkkokurssiin on alhaalla!